گچبرگ چیست؟

. صفحات روکش‌دار گچی: این صفحات دارای هسته گچی بوده و سطح و لبه‌های طولی آنها با کاغذ محکم مخصوص پوشانده شده است.

انواع پنل گچی: گاهی در میان مردم پنل‌های گچی کناف را گچ برگ نیز می‌نامند. به طور کلی پنل‌های روکش‌دار گچی در چهار نوع تولید و به بازار عرضه می‌گردند:
الف. پنل معمولی (RG: Regular)
ب. پنل مقاوم در برابر رطوبت (MR: Moisture Resistant)
ج. پنل مقاوم در برابر حریق (FR: Fire Resistant)
د. پنل مقاوم در برابر آتش و رطوبت (FM: Fire and Moisture Resistant)
الف. پنل گچی ساده (معمولی) (RG: Regular):
پنل‌های گچی ساده یا RG به طور کلی در ساخت و ساز خشک (مثل پارتیشن‌ها یا دیوارهای جداکننده ، دیوارهای پوششی (لاینینگ) و سقف‌های کاذب در محیط‌های خشک و بدون خطر حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات دارای کاغذ با رنگ کرم بوده است.
ب. پنل گچی مقاوم برابر رطوبت (MR: Moisture Resistant):
صفحاتی هستند که گچ تشکیل دهنده آنها با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب شده و برای محیطهای مرطوب مناسب می‌باشند. پنل‌های گچی MR برای آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و سایر محیطهای نمناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات معمولادارای کاغذ سبز رنگ بوده است.
ج. پنل گچی مقاوم در برابر آتش و رطوبت (FM: Fire and Moisture Resistant):
صفحاتی هستند که در گچ تشکیل‌دهنده آن الیاف شیشه و مواد مقاوم در برابر رطوبت قرار دارد. پنل‌های گچی FR (مقاوم در برابر حریق و رطوبت) در مکان‌هایی که توام با رطوبت ممکن است مقاومت در برابر حریق مورد نیاز باشد، استفاده می‌شوند، این پنل‌ها معمولادارای کاغذ سبز بوده است.
همچنین صفحات پنل سیمانی را جهت مناطق خاص به بازار عرضه کرده است. به پنل سیمانی سمنت برد (Cement board) یا آکوا پنل (Aqua panel) نیز گفته می‌شود. پنل‌های سیمانی معمولاً جهت دیوارهای جداکننده بین واحدها یا دیوارهای خارجی و پوشش دیوار و سقف کاذب استخرها یا مناطق مرطوب کاربرد دارد. آکوا پنل به صورت پنل‌های سیمانی مسلح شناخته شده می‌باشد.
در اصل پنل‌های گچی است که در ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ و با ضخامت‌های مختلف ۹/۵ میلیمتر و یا ۱۲ میلیمتر ساخته می‌شود. در حین ساخت این پنل‌ها سعی می‌شود مخلوط گچ به همراه هوا به صورت فشرده بین دو سطح مقوایی وارد شود که به سبکی و استحکام پنل کمک کند

انواع گچبرگ